Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
03.02.2021 16:26 - Свети Димитър Бесарбовски
Автор: eli23 Категория: Лични дневници   
Прочетен: 1649 Коментари: 0 Гласове:
3


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

    Защо избрах този светец? Не особено популярен, а и информацията за него е доста оскъдна, предполагам загубена назад във времето. Не го избрах. Така се получи.
    По необясним за мене начин ме тегли към местата, които е обитавал приживе. И които обитава след това. А това трудничко се обяснява с думи. Но ще се опитам да го сторя.

    Започна се от снимка на Бесарбовския скален манастир. Впечатлиха ме най-вече изографисаните отвън две килии, вляво от скалната черква. Тези външни стенописи са от по-ново време.

    Първите исторически сведения за съществуването на манастира на това място са от XV век в турски документи за Никополския санджак.

    И така минаха няколко години докато да ми се подредят нещата така, че да отида там. За този манастир мога да говоря само с усещания, ако това е възможно. Защото, сигурно е, че не е лесно. Когато стъпих на двора на манастира ме обгърна усещане за уют, за дом, за нещо мое. Качвайки се по стълбите в скалата, се вглеждах във вдлъбнатините, издълбани там и имах усещането, че всяка от тях ми е позната. Не! Не бях ходила на това място преди това. Красивите отвън килии бяха заключени, нямаше как да вляза вътре. А много ми се искаше. Теглеха ме. Те са построени в 1940 г. посредством волята на отец Хрисант след голямо наводнение в района.

    Светецът закрилник на обителта преподобни Димитрий Бесарбовски се споменава от св. Паисий Хилендарски в "История славяноболгарская". Не е известно кога, къде и от кого е написано първото житие на светеца. Дълги години житието се е предавало от уста на уста, а когато е записано в него са били отразени само част от преданията за светеца. Не знаем и кога точно е живял. Сведенията са за XII-XIII-ти, XV-ти или XVII-ти век.

    Два месеца след посещението ми в Бесарбовския манастир бях на екскурзия в северна Румъния. На връщане към България ни казаха, че има време да се спрем в Букурещ. Щели сме да посетим Патриаршеския хълм. До този момент не знаех, че точно там, в храма „Св. св. „Константин и Елена“ са мощите на св. Димитър Бесарбовски и бях приятно изненадана. Всъщност не се бях замисляла дори, че някъде може да ги има.

    След като автобуса ни беше изсипал на паркинга аз се запътих към храма с мощите, очаквайки тълпата да ме е изпреварила. Щот на бабешките екскурзии това е стандарт, да се бутаме да влезнем първи. Заставайки на вратата на храма се изненадах, че бях сама. Сама. А пред мен насреща бяха мощите на светеца. Само вляво разговаряха свещеник и момиче, което плачеше. Отидох там при него. Постоях. И сега се вълнувам като пиша за този момент. Целунах местото за целуване. После така се случи, че пак се върнах, пак постоях. Ходих да търся свещи и пак се върнах. Сякаш той ме викаше. Три пъти. И все беше свободно от туристически набези. Доста постоях при преподобния. Вълнуващо и необяснимо усещане. Свещеника и момичето си бяха все там...

    Навън като излязох вече за последно, зърнах непознат мъж, чиито вид ме жегна много силно. Излъчването му ме развълнува. И това. Той се качи с жената, с която беше в колата си и потегли. Автомобилната регистрация беше някъде от далечната северна част на Румъния. Странни знаци. Нямам обяснение, но са се загнездили здраво в съзнанието ми като усещане.

    След като се натоварихме в автобуса и тръгнахме ревнах, ама сериозно реване, неудържимо. Приятелката, с която бях не посмя изобщо да отреагира. Дори и след това не ме попита що така. А нямах никакви странични поводи за реване. Нямам обяснение и за това. Други мощи на други светци не са имали такова въздействие върху ми.

    Голяма мощ има в тези мощи. Знам за случаи, когато светецът не допуска някой да влезе при него. За чудотворното им действие и множество случаи на излекувани може да се прочете и в интернет.

    Така че, май не аз избрах светеца, за който да пиша. Нищо, че е нескромно, така го усещам. Само Бог знае дали ще ни разкрие още информация за св. Димитър Бесарбовски и как и кога това ще се случи. Ако се случи. Дотогава разчитаме само на усещанията си. А те, поне мен, не са ме излъгали досега. 




Гласувай:
3



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: eli23
Категория: Други
Прочетен: 679174
Постинги: 334
Коментари: 334
Гласове: 2184
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031